Tuntutan Amir al-Mukminin `Ali b. Abi Talib A.S terhadap jawatan
khalifah selepas Rasulullah s.`a.w adalah satu hakikat yang tidak boleh
dinafikan kerana ia dicatat di dalam buku-buku muktabar Ahl al-Sunnah
dan Syi`ah.
Tuntutan tersebut lebih terserlah di dalam bentuk
munasyadah (soal jawab) di mana beliau mengemukakan beberapa soalan
kepada Khalifah Abu Bakr berdasarkan kepada hadis-hadis Rasulullah
s.`a.w mengenai hak dan kelebihan dirinya, di mana orang yang ditanya
harus menjawab soalan-soalan tersebut.
Bagi Amir al-Mukminin
`Ali A.S, tuntutan beliau terhadap jawatan khalifah selepas Rasulullah
s.`a.w adalah satu hak yang wajib dituntut. Kerana Rasulullah s.`a.w
telah melantik beliau dan sebelas anak cucunya daripada Fatimah A.S
sebagai Imam/Khalifah. Bagi `Ali, perlantikan beliau adalah daripada
Allah S.W.T.melalui rasulNya. Justeru itu orang ramai harus mentaatinya
dansebelas para imam selepas beliau satu persatu. Apatah lagi
khutbah/hadis Rasulullah s.`a.w di Ghadir Khum pada 18 Dhu l-Hijjah
tahun 10 hijrah menjadi asas yang penting di dalam tuntutan beliau
terhadap jawatan khalifah secara langsung selepasRasulullah s.`a.w.
Terjemahan Teks Diolog.
Di sini akan diperturunkan diolog Amir al-Mukminin `Ali A.S yang
dikemukakan kepada Khalifah Abu Bakr mengenai Imamah/Khilafah. Di dalam
pembentangan ini, penulis mengemukakan terjemahan teks tersebut menurut
catatan al-`Allamah al-Tabarsi di dalam al-Ihtijaj ,. Kemudian penulis
membuat rujukan kepada buku-buku Ahl al-Sunnah kita sebagai pengukuhan
kepada kesahihan hadis-hadis tersebut.
Daripada Ja`far, Imam
Ja`far al-Sadiq adalah imam keenam Ahl al-Bait Rasulullah s.`a.w.Ja`far
b. Muhammad, Imam Muhammad al-Baqir b. `Ali Zain al-Abidin b. Husain
b.Ali adalah imam kelima Ahl al-Bait Rasulullah s.`a.w.daripada bapanya,
daripada datuknya A.S. Beliau berkata: Apabila selesai urusan Abu Bakr
dan bai`ah orang ramai kepadanya serta perbuatan mereka terhadap `Ali,
Abu Bakr masih mengharapkan bai`ah daripada `Ali, tetapi beliu A.S telah
menunjukkan sikap negatif terhadapnya. Abu Bakr menganggapnya sebagai
serius lalu beliau ingin berjumpa dengannya dan meminta maaf daripadanya
di atas bai`ah orang ramai kepadanya sedangkangkan dia (Abu Bakr)
sendiri tidak begitu berhasrat untuk memegang jawatan khalifah kerana
kezuhudannya.Dia mengadakan pertemuan empat mata dengan `Ali A.S.
Dia
berkata: Wahai Abu l-Hasan! Demi Allah perkara ini bukanlah aku
benar-benar mencintainya kerana aku tidak mempunyai keyakinan kepada
diriku sendiri terhadap keperluan umat ini. Aku tidak mempunyai harta
yang banyak dan keluarga yang ramai. Oleh itu kenapa anda menyembunyikan
kepadaku apa yang aku tidak berhak daripada anda. Anda melahirkan
kebencian terhadapku .
Amir al-Mukminin berkata:
Amir al-Mukminin berkata:
1. Apakah yang
mendorong anda untuk memegang jawatan khalifah sekiranya anda
benar-benar tidak menghendakinya dan anda pula kurang yakin kepada diri
anda sendiri untuk mengendalikannya?
Abu Bakr berkata: Sebuah
hadis yang aku mendengarnya daripada Rasulullah s.`a.w bermaksud
"Sesungguhnya Allah tidak akan mengumpulkan umatku di atas kesesatan".
Apabila aku melihat ijmak mereka terhadapku, maka akupun mengikuti sabda
Nabi s.`a.w tersebut .
Dan aku tidak terfikir ijmak mereka
menyalahi petunjuk. Lantaran itu aku memberi jawapan yang positif. Dan
sekiranya aku mengetahui mahupun seorang yang tidak bersetuju di atas
perlantikanku nescaya aku menolaknya.
2. `Ali berkata: Adapun
sabda Nabi s.`a.w yang anda menyebutkannya "Sesungguhnya Allah tidak
akan mengumpulkan umatku di atas kesesatan", adakah aku daripada umat
ataupun tidak?
Abu Bakr menjawab: Tentu sekali anda daripada umat.
3.
`Ali berkata: Adakah golongan menentang anda yang terdiri daripada
Salman, `Ammar, Abu Dhar, al-Miqdad, Ibn `Ubbad dan orang-orang Ansar
yang lain bersamanya termasuk di dalam umat?
Abu Bakr menjawab: Semuanya termasuk di dalam umat.
4.
`Ali berkata: Bagaimana anda berhujah dengan hadis tersebut sedangkan
orang seperti mereka telah membelakangi anda? Sedangkan umat tidak
mencela mereka dan persahabatan mereka dengan Rasulullah adalah baik!
Abu
Bakr menjawab: Aku tidak mengetahui penentangan mereka melainkan
selepas berlaku pemilihan khalifah. Aku khuatir sekiranya aku
meninggalkan "perkara" tersebut orang ramai akan menjadi murtad dari
agama mereka. Lantaran itu perlakuan mereka terhadapku - sekiranya aku
menyahuti seruan mereka - lebih senang bagiku mememberi pertolongan di
dalam agama dan mengekalkannya dari permusuhan di kalangan mereka.
Justeru itu mereka kembali menjadi kafir. Aku menyedari bahawa anda
bukanlah orang yang dapat mengekalkan keadaan mereka dan agama mereka.
5. `Ali berkata: Ya! Tetapi beritahukan kepadaku tentang orang yang berhak jawatan khalifah dan dengan apakah dia berhak?
Abu
Bakr menjawab: Dengan nasihat, kesetiaan, perlakuan yang baik,
melahirkan keadilan, alim dengan kitab dan sunnah, percakapan yang
tinggi, zuhud di dalam soal keduniaan, tidak terlalu cintakan dunia,
menyelamatkan orang yang tertindas dari ditindas,sama ada jauh dan
dekat. Kemudian dia (Abu Bakr) diam.
6. `Ali berkata: Orang yang terawal memeluk Islam dan kerabat?
Abu Bakr menjawab: Ya!
7.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah wahai Abu Bakr, adakah
sifat-sifat tersebut terdapat pada diri anda atau pada diriku?
Abu Bakr menjawab: Malah pada diri anda wahai Abu l-Hassan .
8.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah
menyahuti dakwah Rasulullah (s.`a.w) dari kaum lelaki atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
9. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah aku yang mengisytiharkan Surah al-Bara'ah di musim Haji akbar di hadapan kaum muslimin atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
10. `Ali
berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, aku telah mempertahankan
Rasulullah
s.`a.w. dengan diriku di hari al-Ghadir atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
11.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah aku maula
kepada anda dan semua muslimin melalui hadis Nabi (s.`a.w.) di hari
al-Ghadir atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
12. `Ali
berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah ayat al-Wilayah
(al-Maidah5:55) daripada Allah bersama Rasul-Nya mengenai zakat dengan
sebentuk cincin untuk aku atau anda?
Abu Bakr menjawab: Untuk anda .
13. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah al-Wazarah (wazir) untukku bersama Rasulullah (s.`a.w.) umpama Harun bersama Musa atau untuk anda?
Abu Bakr menjawab: Untuk anda .
14. `Ali
berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah Rasulullah (s.`a.w.)
mempertaruhkan dengan aku, isteriku dan ana- anak lelakiku apabila
bermubahalah dengan Musyrikin atau dengan isteri anda dan anak-anak
lelaki anda?
Abu Bakr menjawab: Dengan kalian .
15. `Ali
berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah ayat al-Tathir (Surah
al-Ahzab 33: 33) untukku, isteriku dan anak-anak lelakiku atau untuk
anda, isteri anda dan anak-anak lelaki anda?
Abu Bakr menjawab: Anda dan anak isteri anda .
16.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku, isteriku
dan anak-anak lelakiku yang didoakan oleh Rasulullah (s.`a.w.) di hari
al-Kisa' "Wahai Tuhanku mereka itulah keluargaku kepada Mu dan bukan
kepada neraka" atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda, isteri anda dan anak-anak lelakianda .
17. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang dimaksudkan dengan ayat "Mereka menunaikan nazar dan takut akan suatu hari yang azabnya merata di mana-mana" (Surah al-Insan76:7) atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
18.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang
dikembalikan matahari untuk waktu solat lalu ditunaikan solatnya
kemudian ia terbenam atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
19.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang telah
melegakan Rasulullah (s.`a.w.) dan kaum Muslimin dengan pembunuhan
`Amru b. `Abd Wuddin atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
20.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang telah
diamanahkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) dalam perutusannya kepada jin
lalu anda menyahutinya atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
21. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang disucikan oleh Allah dari perzinaan semenjak Adam sehinggalah kepada bapanya dengan sabda Rasulullah (s.`a.w.) "Aku dan anda (`Ali) dari nikah yang sah dan bukan dari perzinaan semenjak Adam hinggalah `Abdu l-Muttalib" atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
22. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah dipilih oleh Rasulullah dan mengahwinkan aku dengan anak perempuannya Fatimah (`a.s) dan bersabda: "Allah telah mengahwinkan anda dengan Fatimah di langit" atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
23.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku bapa Hasan
dan Husain manakala beliau bersabda: "Kedua-duanya pemuda Ahli Syurga
dan bapa mereka berdua adalah lebih baik daripada mereka berdua" atau
anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
24. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah saudara anda yang dihiasi dengan dua sayap terbang di syurga bersama para malaikat atau saudaraku?
Abu Bakr menjawab: Saudara anda .
25. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah menjamin hutang Rasulullah (s.`a.w.) dan mengadakan perisytiharan di musim haji dengan melaksanakan janjinya atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
26. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah, adakah aku orang yang didoakan oleh Rasulullah (s.`a.w.) dalam keadaan burung di sisinya, di mana beliau ingin memakannya. Beliau bersabda: "Wahai Tuhanku! bawa datanglah kepadaku orang yang paling Engkau cintai selepasku bagi memakan (daging) burung itu bersamaku ". Maka tidak seorangpun datang selain daripadaku atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
27.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah akukah orang yang telah
diberi mandat oleh Rasulullah (s.`a.w.) supaya memerangi al-Nakithin,
al-Qasitin, al-Mariqin menurut takwil al-Qur'an atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
28.
`Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang telah
ditunjukkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) dengan kehakiman dan kefasihan di
dalam percakapan dengan sabdanya: "`Ali adalah orang yang paling alim di
dalam ilmu penghakiman" atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
29. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku di mana Rasulullah (s.`a.w.) memerintahkan para sahabatnya supaya memberi salam kepadanya untuk menjadi ketua pada masa hidupnya atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
30. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah aku yang menyaksi percakapan Rasulullah (s.`a.w.) yang terakhir, menguruskan "mandi" dan mengkafankannya atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
31. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda kerabat Rasulullah (s.`a.w.) atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
32. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang dikurniakan oleh Allah dengan dinar ketika dia memerlukannya dan Jibra'il menjualkannya kepada anda dan anda menjadikan Muhammad sebagai tetamu lalu anda memberi makan anaknya atau aku?
Abu Bakr menangis dan berkata: Anda .
33. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang telah diletakkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) di atas bahunya bagi menolak dan memecahkan berhala-berhala di atas ka`bah sehingga jika aku kehendaki nescaya aku dapat menyentuhi ketinggianlangit atau anda?
Abu Bakr menjawab: Anda .
34. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang disabdakan oleh Rasulullah (s.`a.w.) "Andalah pemilik bendera di dunia dan di akhirat" atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
35. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang diperintahkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) supaya membuka pintu di masjidnya ketika beliau memerintahkan supaya ditutup semua pintu keluarganya dan para sahabatnya dan membenarkan pintu anda dibuka atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
36. `Ali berkata: Aku menyeru
anda dengan nama Allah adakah anda telah mengeluarkan sadqah apabila
anda mengadakan perbicaraan khusus dengan Rasul dikala itu Allah
mengkritik satu golongan"Apakah kamu takut akan (menjadi miskin) kerana
kamu memberi sadqah sebelum pembicaraan dengan Rasul?" (Surah
al-Mujadalah 58:13) atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
37. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang dimaksudkan oleh Rasulullah (s.`a.w.) ketika beliau bersabda kepada Fatimah: "Aku nikahkan akan anda kepada orang yang pertama beriman kepada Allah" atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
38. `Ali berkata: Aku menyeru anda dengan nama Allah adakah anda yang telah diberi salam oleh para malaikat tujuh langit di hari al-Qulaib atau aku?
Abu Bakr menjawab: Anda .
39. `Ali berkata: Adakah dengan ini dan seumpamanya anda berhak melaksanakan urusan umat Muhammad? Apakah yang membuatkan anda terlanjur jauh dari Allah dan Rasul-Nya sedangkan anda tidak mempunyai sesuatu yang diperlukan oleh penganut agamanya!
Abu Bakr menangis dan
berkata: Memang benar apa yang anda perkatakan wahai Abu l-Hassan.
Tunggulah aku hingga berlalunya hariku. Aku akan memikirkan tentang
jawatanku sebagai khalifah dan aku tidak akan mendengar lagi percakapan
sebegini daripada anda .
30. `Ali berkata: Itu terserah kepada anda
wahai Abu Bakr. Lantas dia kembali dan jiwanya agak tenang di hari itu
dan tidak membenar seorangpun berjumpa dengannya sehingga di malam hari.
Ulasan
Di
dalam munasyadah di antara Amir al-Mukminin `Ali dan Khalifah Abu Bakr
ternyata bahawa Amir al-Mukminin telah mengemukakan beberapa soalan
kepada Khalifah Abu Bakr khususnya mengenai Imamah/Khilafah di mana
beliau berhujah bahawa jawatan Imamah/Khilafah secara langsung selepas
Rasulullah (s.`a.w.) adalah haknya berdasarkan hadis-hadis Rasulullah
(s.`a.w.) mengenai perlantikan beliau sebagai imam/khalifah. Ia juga
disebut oleh beliau ketika melakukan munasyadah di antara beliau dan
Khalifah Abu Bakr di mana Khalifah Abu Bakr kelihatan memperakui hakikat
ini dan hampir-hampir menyerah jawatan Khalifah kepada Amir al-Mukminin
`Ali b. Abi Talib jika tidak dihalang oleh `Umar.
..
. Persoalan yang timbul, jika perlantikan Rasulullah (s.`a.w.) ke atas `Ali sebagai imam/khalifah selepas beliau itu adalah benar - Ia memang benar berdasarkan hadis-hadis Nabi (s.`a.w.) -kenapa umat mengabaikan tanggungjawab mereka untuk mentaati perlantikan beliau? Atau jika perlantikannya daripada Rasulullah s.`a.w. tidak benar, kenapa `Ali A.S menuntut bukan haknya?
..
. Persoalan yang timbul, jika perlantikan Rasulullah (s.`a.w.) ke atas `Ali sebagai imam/khalifah selepas beliau itu adalah benar - Ia memang benar berdasarkan hadis-hadis Nabi (s.`a.w.) -kenapa umat mengabaikan tanggungjawab mereka untuk mentaati perlantikan beliau? Atau jika perlantikannya daripada Rasulullah s.`a.w. tidak benar, kenapa `Ali A.S menuntut bukan haknya?
Adakah ini sifat Ahl al-Bait Rasulullah
s.`a.w. yang telah disucikan di dalam Surah al-Ahzab 33: 33? Sebenarnya
Amir al-Mukminin `Ali telah menerangkan kedudukannya mengenai
imamah/khilafah kepada Ibn Qais yang mengemukakan soalan kepadanya.
Sulaim b. Qais al-Hilali, meriwayatkan bahawa Ibn Qais bertanya kepada
Amir al-Mukminin `Ali A.S: Apakah yang menghalang anda dari menghunus
pedang anda untuk menuntut jawatan imamah/khilafah?
Amir
al-Mukminin `Ali A.S menjawab: Wahai Ibn Qais! Dengarlah jawapanku:
Bukanlah kerana perasaan pengecut dan kebencianku menemui Tuhanku. Aku
bukanlah tidak mengetahui bahawa apa yang ada di sisi Allah itu lebih
baik bagiku daripada dunia dan kekal di dalamnya. Tetapi perintah
Rasulullah (s.`a.w.) yang telah menghalangku dan janji beliau kepadaku.
Rasulullah (s.`a.w.) telah memberitahuku bahawa umat akan belot
selepasnya .
Meskipun begitu aku tidak begitu yakin terhadap apa
yang mereka perlakukan di hadapanku kerana aku lebih menyakini sabda
Rasulullah (s.`a.w.) daripada apa yang aku melihatnya sendiri.
Aku
berkata: Wahai Rasulullah! Apakah janji anda kepadaku sekiranya ia
berlaku sedemikian? Beliau bersabda: Jika anda dapat mencari
pembantu-pembantu, maka tentangilah "mereka" dan jika anda tidak dapat
pembantu-pembantu, tahanlah tangan anda, peliharalah darah anda sehingga
anda mendapati pembantu-pembantu bagi menegakkan agama, kitab Allah dan
Sunnahku .
Rasulullah (s.`a.w.) telah memberitahuku bahawa
sesungguhnya umat aka menghinaku, membai`ah dan mengikut orang lain
selain daripadaku. Rasulullah (s.`a.w.) telah memberitahuku bahawa
kedudukanku di sisinya sepertilah kedudukan Harun di sisi Musa dan umat
selepasnya seperti kedudukan Harun serta orang yang mengikutnya , dan
kedudukan al-`Ajl (anak lembu jantan) serta orang yang mengikutnya
kerana Musa berkata kepadanya: "Wahai Harun, apa yang menghalang kamu
ketika kamu melihat mereka telah sesat (sehingga) kamu tidak mengikuti
aku? Maka apakah kamu telah (sengaja) mendurhakai perintahku? Harun
menjawab: Wahai putera ibuku, janganlah kamu pegang janggutku dan jangan
(pula) kepalaku, sesungguhnya aku khuatir bahawa kamu akan berkata
(kepadaku): Kamu telah memecah antara Bani Isra'il dan kamu tidak
memelihara ummatku" (SurahTaha 20: 92-94).
Apa yang dimaksudkan oleh Allah adalah sesungguhnya Musa telah memerintahkan Harun ketika beliau melantiknya ke atas mereka jika mereka sesat dan beliau (Harun) dapat pembantu-pembantunnya, hendaklah beliau menentang mereka dan sekiranya beliau tidak dapat pembantu-pembantu, hendaklah beliau menahan tangannya dan memelihara darahnya dan janganlah beliau melakukan perpecahan di kalangan mereka . Dan sesungguhnya aku takut saudaraku Rasulullah (s.`a.w.) akan berkata kepadaku kenapa anda memecahbelahkan mereka dan tidak memelihara ummatku? Sedangkan aku telah menjanjikan anda sesungguhnya jika anda tidak ada pembantu-pembantu, hendaklah anda menahan tangan anda, memelihara darah anda, darah keluarga anda dan Syi`ah anda .
Amir al-Mukminin `Ali berkata lagi: Apabila
Rasulullah (s.`a.w.) wafat, orang ramai cenderung kepada Abu Bakr lantas
mereka memberi bai`ah kepadanya. Sedangkan aku sibuk memandi dan
mengkafan jenazah Rasulullah (s.`a.w.). Kemudian aku menghabiskan masaku
dengan mengumpulkan al-Qur'an sehingga aku mengumpulkannya di dalam
satu kain. Kemudian aku, Fatimah dan di tangan-nya Hassan dan Husain,
menyeru kesemua orang-orang yang terlibat di dalam peperangan Badar dan
orang-orang terdahulu memeluk Islam yang terdiri daripada orang-orang
Muhajirin dan Ansar, semuanya aku telah mengemukakan hujah-hujahku
dengan nama Allah S.W.T.mengenai hakku dan aku telah menyeru mereka
supaya membantuku. Tetapi semua mereka tidak menyahut seruanku selain
daripada empat orang; al-Zubair, Salman, Abu Dhar dan al-Miqdad .
Kemudian `Ali meneruskan kata-katanya: Wahai Ibn Qais, sesungguhnya mereka telah memaksaku dan menekanku hampir mereka membunuhku. Jika mereka berkata kepadaku: Kami semata-mata mahu membunuh anda, nescaya aku akan menghalang pembunuhan mereka terhadapku sekalipun aku seorang. Tetapi mereka berkata: Sekiranya anda memberi bai`ah (kepada Abu Bakr) nescaya kami akan melepaskan anda, memuliakan anda, mendampingi anda, menghormati anda. Dan sekiranya anda tidak melakukannya, nescaya kami membunuh anda. Apabila aku tidak dapati seorangpun yang akan membantuku, maka akupun memberi bai`ah kepada mereka. Tetapi bai`ahku terhadap mereka bukanlah membenarkan kebatilan mereka dan tidaklah mewajibkan kebenaran untuk mereka.
Kemudian `Ali meneruskan kata-katanya: Wahai Ibn Qais, sesungguhnya mereka telah memaksaku dan menekanku hampir mereka membunuhku. Jika mereka berkata kepadaku: Kami semata-mata mahu membunuh anda, nescaya aku akan menghalang pembunuhan mereka terhadapku sekalipun aku seorang. Tetapi mereka berkata: Sekiranya anda memberi bai`ah (kepada Abu Bakr) nescaya kami akan melepaskan anda, memuliakan anda, mendampingi anda, menghormati anda. Dan sekiranya anda tidak melakukannya, nescaya kami membunuh anda. Apabila aku tidak dapati seorangpun yang akan membantuku, maka akupun memberi bai`ah kepada mereka. Tetapi bai`ahku terhadap mereka bukanlah membenarkan kebatilan mereka dan tidaklah mewajibkan kebenaran untuk mereka.
Kemudian `Ali berkata lagi: Sekiranya aku
dapati di hari Abu Bakr dibai`ah empat puluh orang lelaki yang taat,
nescaya aku menentang mereka .
Beliau begitu menyesali sikap
orang-orang Ansar dan Muhajirin yang tidak membantunya. Beliau
mengatakan bahawa mereka telah mencintai Abu Bakr dan `Umar secara
membuta tuli. Beliau berkata: Hairan sekali! Hati umat ini telah
dimabukkan oleh cinta kepada mereka berdua dan mencintai orang-orang
yang menyimpang dari jalan Allah.
Sekiranya umat ini berdiri di atas kakinya ke tanah dan meletakkan debu di atas kepala mereka bermunajat kepada Allah, serta menyeru di hari kiamat ke atas orang-orang yang telah menyesat dan menghalang mereka dari jalan Allah; menyeru mereka ke neraka, membentangkan mereka kepada kemurkaan Allah dan mewajibkan azab-Nya ke atas mereka kerana jenayah yang "mereka"lakukan ke atas mereka, nescaya mereka tergolong juga dari orang-orang yang cuai (muqassirin) kerana pengkaji yang benar dan alim dengan Allah dan Rasul-Nya merasa takut jika ia mengubah sesuatu sunnah dan bid`ah mereka berdua, orang ramai (umat) akan memusuhinya.
Apabila dia melakukannya, mereka akan menyulitkan (kehidupan)nya, menentangnya, membersihkan diri daripadanya, menghinanya, merampas haknya. Dan sekiranya ia mengambil sunnah mereka berdua, memperkuinya, memujinya dan menjadikannya agama, nescaya umat mencintainya, memuliakannya dan melebih-lebihkannya.
Demi Allah sekiranya aku menerangkannya
kepada askar-askarku segala kebenaran yang diturunkan oleh Allah ke atas
Nabi-Nya, dan aku mendedah pentafsirannya menurut apa yang aku dengar
dari Nabi Allah `a.s, nescaya sedikit sahaja askar-askarku tinggal
bersama ku kerana mereka takut mendengarnya .
Sekiranya janji
Rasulullah (s.`a.w.) tidak ada denganku, nescaya aku melakukannya
(menyerang mereka dengan pedang). Tetapi Rasulullah (s.`a.w.) bersabda
kepadaku: "Wahai saudaraku! Apabila seorang hamba itu terpaksa melakukan
sesuatu, maka Allah menghalalkannya untuknya dan mengharuskannya
untuknya". Dan aku mendengar beliau bersabda: "Taqiyyah adalah dari
agama Allah, tidak ada agama (al-Din) bagi orang yang tidak melakukan
taqiyyah untuknya" .
Walaupun begitu `Ali percaya bahawa orang
lain selain Ahl al-Bait a.s tidak layak memegang jawatan Imamah. Kerana
ia telah dipilih oleh Allah S.W.T. Sulaim b. Qais al-Hilali menulis:
`Ali berkata: Demi orang yang telah memuliakan kami Ahl al-Bait dengan
"kenabian". Dia telah menjadikan di kalangan kami Muhammad. Dia
memuliakan kami selepasnya di mana Dia menjadikan pada kami para imam
bagi mukminin, orang lain selain daripada kami tidak boleh mencapainya.
Imamah dan Khilafah tidak layak melainkan pada kami .
Kesimpulan
Amir al-Mukminin `Ali b. Abu Talib yakin bahawa imamah/khilafah adalah
haknya dan hak sebelas anak cucunya daripada Fatimah a.s berdasarkan
kepada hadis al-Ghadir dan lain-lain. Oleh itu bai`ah beliau terhadap
Abu Bakr selepas kewafatan Fatimah al-Zahra adalah secara terpaksa,
tanpa pembantu-pembantu. Jika tidak beliau akan menghadapi musibat
sebagaimana dihadapi oleh Nabi Harun a.s. Justeru itu janji Rasulullah
(s.`a.w.) dengan beliau dipeliharanya demi perpaduan umat Islam sejagat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar